Jakie są rodzaje zawieszeń samochodowych? Przewodnik po układach zawieszenia samochodowego

rodzaje zawieszenia samochodu
Autor wpisu amortyzatory

Producenci samochodów projektują różne typy samochodowych układów zawieszenia, aby skutecznie radzić sobie z ciężarem, prędkością i warunkami jazdy swoich pojazdów. Różne typy zawieszeń są projektowane do różnych warunków jazdy lub sytuacji na drodze. Na przykład pojazd z napędem na przednie koła może wymagać zawieszenia z przednią sprężyną śrubową i drążkiem stabilizującym, natomiast w przypadku pojazdu z napędem na tylne koła korzystne byłoby zawieszenie z tylnym drążkiem stabilizującym.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o różnych typach dostępnych obecnie samochodowych układów zawieszenia.

Co to jest zawieszenie?

Większość nowoczesnych samochodów ma w pełni niezależne zawieszenie, które pozwala kołom poruszać się w górę i w dół względem nadwozia samochodu, a jednocześnie pozostawać w równej odległości od siebie. Możliwość niezależnego ruchu kół pozwala utrzymać nadwozie samochodu w poziomie, nawet gdy samochód porusza się z różną prędkością po różnych rodzajach dróg.

Rodzaje zawieszeń

  • Sprężyny śrubowe
  • Stabilizator poprzeczny
  • Oś pełna/niezależna sprężyna przednia
  • Oś wahliwa/sprężyna tylna
  • Drążki skrętne
  • Drążki przeciwwywrotne

Sprężyny śrubowe są najbardziej rozpowszechnionym typem zawieszenia samochodowego. Stosuje się je w samochodach z napędem na przednie i tylne koła oraz w samochodach typu SUV. W tych typach zawieszenia wykorzystuje się sprężynę śrubową i gumowe lub syntetyczne mocowanie. Sprężyna śrubowa to elastyczny materiał, który po ściśnięciu magazynuje energię, a następnie uwalnia ją po ponownym ściśnięciu. Stopień ściśnięcia i uwolnienia energii zależy od masy obciążającej sprężynę, a także od odległości, na jaką sprężyna jest ściskana. Sprężyny śrubowe mogą być montowane do podwozia za pomocą gumowego lub syntetycznego mocowania w celu zmniejszenia wibracji i hałasu. Są one również powszechnie montowane do kół za pomocą piasty i mocowania, co zapewnia bardziej precyzyjne połączenie z kołami pojazdu.

Poprzeczne zawieszenia stabilizatorów są powszechnie spotykane w samochodach ciężarowych. W tego typu zawieszeniach stosuje się poprzeczny drążek stabilizatora, który łączy przednią sprężynę śrubową z tylną sprężyną piórową. Stabilizator poprzeczny pomaga ograniczyć przechyły, czyli sytuacje, w których pojazd zaczyna skręcać, ale nie jest jeszcze w stanie osiągnąć pełnej prędkości.

Zawieszenia z osią pełną/niezależnym przednim resorem występują w samochodach z napędem na tylne koła, takich jak sedany i lekkie ciężarówki. Oś przednia pozostaje połączona z ramą pojazdu, co zmniejsza ugięcie nadwozia i przenosi je na drogę. Niezależna sprężyna przednia pochłania niewielką ilość energii powstałej w wyniku skrętu i przenosi ją na koła przednie.

Zawieszenia typu oś wahliwa/sprężyna tylna są często spotykane w samochodach z napędem na tylne koła z twardo lub miękko zamkniętym mechanizmem różnicowym. Mechanizm różnicowy umożliwia obracanie się kół tylnych szybciej niż przednich, co pomaga zmniejszyć siłę uciągu wymaganą do skrętu samochodu. Sprężyna tylna pochłania energię powstającą podczas obrotu kół tylnych, jednocześnie przenosząc ją na koła tylne.

Drążki skrętne

Drążki skrętne to nietypowy rodzaj zawieszenia. Nie pochłaniają ani nie przenoszą sił, jak inne rodzaje zawieszenia. Zamiast tego służą do magazynowania i uwalniania energii. Energia jest magazynowana podczas ruchu skrętnego drążka, a uwalniana, gdy drążek jest ustawiony prostopadle do drogi. Drążki te są stosowane w pojazdach z tylnym mechanizmem różnicowym i są powszechnie montowane w samochodach typu SUV. Pomagają ograniczyć przechył, który występuje, gdy samochód zaczyna skręcać, ale nie jest jeszcze w pełni rozpędzony.

Zawieszenia samochodowe mają za zadanie zapewnić pasażerom pojazdu płynną jazdę. Różne rodzaje zawieszeń są projektowane tak, aby pomagać w radzeniu sobie z różnymi warunkami jazdy. Obejmują one dostosowanie do masy pojazdu, warunków drogowych i prędkości pojazdu. Różnorodność dostępnych typów zawieszeń może być myląca, ale zrozumienie różnic między nimi może pomóc w podjęciu świadomej decyzji każdemu, kto chce kupić swój pierwszy samochód lub zmienić go na lepszy model.

12-06-22


Wpisy dotyczace artykułu

Ostatnie wpisy

Obniżenie zawieszenia w samochodzie

Obniżenie zawieszenia w samochodzie - co powinieneś wiedzieć?

Zawieszenie zapobiega obijaniu się i stukaniu samochodu. W zwykłym samochodzie układ zawieszenia zawiera sp

Kiedy należy wymieniać opony w samochodzie

Kiedy najlepiej wymieniać opony w samochodzie?

Większość właścicieli samochodów wie, że należy co miesiąc wymieniać olej i sprawdzać ciśnienie w oponach.

serwisowanie samochodu

Jak często należy serwisować samochód?

Częstotliwość serwisowania samochodu zależy od wielu czynników, w tym od nawyków jazdy, klimatu i historii